O FENIXU
Na inicijativu grupe građana zainteresiranih za poboljšanje i humanizaciju života duševnih bolesnika, 14.04.2000. godine je osnovano Udruženje za uzajamnu pomoć u duševnoj nevolji Tuzlanskog kantona FENIX u Tuzli. Udruženje djeluje kao nevladina, neprofitabilna organizacija.
Misija organizacije:
“Nevladina organizacija FENIX, važan akter u kreiranju politike mentalnog zdravlja, je samoodrživa organizacija sa jakom mrežom podružnica na području Tuzlanskog kantona i izgrađenim socijalnim kooperativama podržanim od strane vladinog sektora, civilnog društva, privatnog biznisa i međunarodnih organizacija.”
Vizija organizacije:
“Udruženje građana FENIX je jaka nevladina organizacija koja u saradnji sa vladinim, nevladinim i privatnim sektorom predstavlja prepoznatljivog aktera u kreiranju politika mentalnog zdravlja u cilju uključenja korisnika u društveno-ekonomske procese.”
Opći cilj organizacije:
Podrška kreiranju politika mentalnog zdravlja u skladu sa međunarodnim standardima.
Specifični ciljevi organizacije:
- Povećanje broja korisnika (promocija usluga mentalnog zdravlja) i uticanje na razbijanje stigme* o korisnicima mentalnog zdravlja u društvu.
- Lobiranje za primjenu međunarodnih standarda u Bosni i Hercegovini u partnerstvu sa vladinim institucijama i NVO mrežama.
- Povećanje broja i kvalitete usluga mentalnog zdravlja prema zahtjevu korisnika kroz organizaciono jačanje i institucionalno pozicioniranje.
Strateške orijentacije organizacije:
- Izgrađenim dobrim odnosima sa postojećim i uspostavom partnerstava sa novim medijskim kućama i drugim akterima na širem geografskom području promovisati vlastite kvalitete s ciljem promocije usluga mentalnog zdravlja uz uticaj na razbijanje stigme* o korisnicima mentalnog zdravlja u društvu.
- Adekvatnim usmjeravanjem aktivnosti vlastitog motiviranog tima, a u skladu sa misijom organizacije i partnerstvu sa vladinim i nevladinim organizacijama/institucijama lobirati za primjenu adekvatnih međunarodnih standarda u oblasti politike mentalnog zdravlja.
- Fokusiranom edukacijom i jačanjem vlastitih organizacionih kapaciteta raditi na produbljivanju postojećih i uspostavu novih partnerstava.
Udruženje za uzajamnu pomoć u duševnoj nevolji TK “Fenix” Tuzla je jedinstveno po tome što je neovisno o stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja te svojim primjerom ukazuje na itekako moguć povratak u zajednicu nekada klinički izoliranog pojedinca. Istina, udruženje u svojoj organizacionoj strukturi ima Izvršni odbor udruženja i Stručni odbor sačinjen od profesionalaca, no, njihova se uloga bazira tek na onoj savjetodavnoj čiji prijedlozi mogu (a i ne moraju) biti usvojeni.
U prve četiri godine rada, Fenix je intenzivno tragao za vlastitom definicijom i izgradnjom specifičnog i prepoznatljivog profila. Prisustvovali smo brojnim treninzima za nevladine organizacije, često uz podršku Suvada Zahirovića i Udruženja „Lotos“ iz Tuzle, ali i u inostranstvu. U Skupštini Tuzlanskog kantona održano je i prvo obraćanje korisnika o značaju i ulozi korisničkih organizacija.
U ovom periodu su uz podršku Hamlet Trusta provedena tri projekta:
- Istraživanje “Kvalitet života korisnika mentalnog zdravlja’’,
- projekat P2P gradnja politike, jačanje korisnika na području TK,
- jačanje kapaciteta organizacije uz podršku NVO iz TK, (Referentna grupa –Tuzla).
Saradnja sa organizacijama iz regiona Globalne psihijatrijske inicijative (GIP) Sofija, Rumunije, Slovenije (Šent, Altra) Makedonije (Welcom), Caritas Italiana i Srbije.
Smisao i svrha osnivanja Udruženja dobija činjeničnu opravdanost kroz realizaciju projekta snimanja kvalitete života korisnika usluga mentalnog zdravlja TK 2003. godine i dobijenog uvida o prosječnoj slici svakodnevnice jednog korisnika. Korisnici psihijatrijske službe koji su preživjeli klinički tretman se često vraćaju u bolnicu ili žive kod kuće u potpunoj izolaciji i samoći. Istraživanja koja su provedena na cijelom području Tuzlanskog kantona i u kojima je bilo ispitano 319 korisnika mentalnog zdravlja pokazuju da 30% korisnika provodi čitav dan u svojim kućama, 29% njih ne zna šta da radi, 15% ne izlazi iz kuće uopće, 60% se vrlo rijetko druži. Služba mentalnog zdravlja uglavnom obezbjeđuje, ako korisnici traže i slažu se, kontakt sa stručnim osobljem toliko dugo dok oni ne uspostave ponovnu kontrolu. Socijalna služba je posvećena korisnicima samo za procjenu da li oni trebaju jedan termin materijalne pomoći ili ne. Današnja slika svakodnevnice prosječnog korisnika usluga mentalnog zdravlja nije značajno izmijenjena sem za neke od 150 članova UG TK “Fenix” Tuzla.